Logo - Norsk forening for cystisk fibrose
NFCFTakkeplakatFacebookoppfordringHjerte2017

Facebookutfordringen: mer enn 50 000 kroner i Vippsgaver


støtt oss, leve med cf, organisasjonen, smittevern, kalender, aktiv og engasjert, forskningsfondet for cystisk fibrose, trivselsfondet
09.04.2017
Sharon Gibsztein

De siste ukene har en facebookutfordring til inntekt for cystisk fibrose gått som en farsott. Via vårt nye Vippsnummer 77851 har dere generøse givere og deres venner gitt mer enn 50 000 kroner. Tusen hjertelig takk!

 

Per 9. april 2017 har det kommet inn mer enn 50 000 kroner fra facebookutfordringen, og fra givere som har latt seg inspirere til å gi utenom utfordringen. Mer enn 141 givere har bidratt med beløp som i snitt var på rundt 350 kroner, mens en håndfull har bidratt med 1000 kroner eller mer. Vi i NFCF er overveldet over engasjementet og giverviljen, vi har aldri opplevd å få pengestøtte fra så mange mennesker. Tusen hjertelig takk til alle som har vippset til oss, enten via Facebookutfordringen eller på eget initiativ!

 

Forskning, trivsel, opplæring og informasjon 

 - Det er fantastisk at så mange vil bidra til vårt arbeid til beste for barn, unge og voksne med cystisk fibrose, sier NFCFs nestleder Jan Olav Reffhaug. Foruten forskning, vil vi bruke pengene på trivselstiltak for små og store mennesker med CF og deres familier.

En god del av våre medlemmer er forhindret fra å delta fysisk på våre opplæringstiltak på grunn av smitteverntiltak. Det er viktig for oss at de av våre medlemmer som har den mest krevende CF-hverdagen, også skal få tilgang til opplæring og kunnskap. Derfor vil noe av pengene også gå til streaming av opplæringsdagen 22. april.

Takket være bidragene fra alle generøse givere får vi i tillegg mulighet til å styrke informasjonsarbeidet og den daglige driften av foreningen, avslutter Reffhaug.

 

Hva er Facebookutfordringen? EnkeltbildeGuttTakkeplakatFB utfordring NFCF liten

I slutten av mars startet et lite knippe privatpersoner i CF-miljøet uavhengig av hverandre facebookutfordringen til inntekt for Norsk forening for cystisk fibrose.

Utfordringen går ut på at man ber venner og kjente like og kommentere en posting om utfordringen, og hver «liker» gir 1 krone og hver kommentar gir 5 kroner. Etter 24 timer summeres pengeverdien for antall liker og kommentarer, og eieren av facebookprofilen vippser beløpet til 77851, som er NFCFs nye Vippsnummer. Samtidig utfordrer man fire nye til å gjøre det samme på sin facebookprofil.

 

Takknemlige NFCF-medlemmer: Bildene du ser i denne saken er fra NFCFs medlemmer som er kjempeglade for at så mange mennesker har støttet små og store med denne alvorlige sykdommen.  

 

Gode idéer kan brukes av mange

Idéen om facebookutfordring kommer opprinnelig fra et annet, stort diagnosemiljø, der pårørende og venner startet en privat Facebookkampanje til inntekt for den aktuelle pasientorganisasjonen.

 

 

 


Chiesi Pharma Viatris Norsk senter for cystisk fibrose Organdonasjon Stiftelsen Dam

Tilbake til toppen