Logo - Norsk forening for cystisk fibrose
TV2 reportasje og brev til HOD

CF-foreningen reagerer på uttalelser i TV2-reportasje

kaftrio, interessepolitikk, presisjonsmedisiner for cf, medikamentnytt
19.04.2022
Sharon Gibsztein

Statssekretærens uttalelser i TV2s reportasje om CF-syke Helen skjærtorsdag 14. april, har vakt sterke reaksjoner. Nå har CF-foreningen sendt et brev til Helsedepartementets politiske ledelse der vi minner om at det er alvorlig syke mennesker Kaftrio-saken handler om.

CF-foreningens ledelse reagerer på at man igjen bruker grepet med å sette svake pasientgrupper opp mot hverandre. Brev HOD 19042022Derfor har vi nå sendt et brev til Helsedepartementet. Brevet er også sendt til NRK, TV2, VG, og aktuelle politikere. I brevet minner vi departementets politiske ledelse om at denne saken handler om mennesker med en alvorlig, arvelig og sjelden sykdom de ikke selv har valgt å få.

I reportasjen uttaler statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet Karl Kristian Bekeng:

"Når man innfører nye legemidler i norsk helsetjeneste vil det også være snakk om å fase noe ned eller ut og dersom vi går med på altfor høye priser så vil det også fortrenge viktig hjelp som norske pasientgrupper trenger".

Som vi meldte på vår instagramkonto cf_norge søndag 17. april, har våre medlemmer, og andre, reagert svært sterkt på statssekretærens uttalelser i TV2s reportasje Helen (32) mister pusten mens hun venter på medisin: - Ikke Norge verdig.

På facebooksiden vår, på facebook-gruppene våre, på insta'en vår og på telefon til CF-foreningens daglige leder, uttrykker våre medlemmer sin dype skuffelse og store frustrasjon. Mennesker med cystisk fibrose og deres familier føler seg tråkket på når de allerede ligger nede for telling som følge av en utmattende og ufullendt Kaftrio-prosess.

Chiesi Pharma Viatris Norsk senter for cystisk fibrose Organdonasjon Stiftelsen Dam

Tilbake til toppen